2016. október 25., kedd

Bogi, már itt van velem, mégis féltve óvom - az én korababám


Gizella egy csodálatosan bátor édesanya. Kislánya, Bogi négy hónapos, mosolygós korababa.
Ám a család mosolyában megül egy korábbi tragédia, két évvel ezelőtt elvesztették kislányukat Flórát.

Flóra is korababa volt, 29. hétre született 840 grammal és 36 cm-rel. Nyolc napot élt. Tüdővérzés vetett véget, rövidke életének, melyet az édesanya magas vérnyomása - terhességi toxémia - váltott ki.
Flóráról nem is tud könnyek és fájdalom nélkül beszélni. Ezt megértem és tiszteletben tartom, nem is szeretnék sebeket feltépni. Ebből is látható, hogy milyen lelki terheket ró egy szülőre a koraszülöttség, és annak minden következménye.
Gizellát és férjét is nagyon megviselték a múlt szomorú történései. Ám példaértékű bátorságról tettek tanúbizonyságot, amikor bevállalták az álmukat, még egy gyermeket.

Hálás vagyok Gizellának azért, hogy másodszülött gyermekéről mesél nekem, hogy milyen aggódással telik egy koraszülő mindennapjai.
Köszönöm Gizellának, hogy az ő történetükkel segít másoknak, akik hasonló cipőben járnak.

Köszönöm a bizalmad, amivel kitüntettél, s hogy vállaltad a riportot. A Koraszülésben sajnos érintett voltál. Mégis nagyon bátran vágtál bele újabb terhességbe, annak minden kockázatával. Milyen óvintézkedések mellett voltál állapotos? Mi volt az, amit nagyon szigorúan be kellett tartanod?

Igen, vállaltam az újabb terhességet. Mivel nagyon szerettünk volna a párommal közös gyereket. Az első terhességemnél a 29. héten kiderült mi volt a gond, terhességi toxémia. Egy nagyon aranyos doktor úr segített rajtam a Szent János Kórházban. Aztán ő lett a fogadott orvosom is. Az újabb terhességnél nagyon kellett  figyelnem a vérnyomásomat. Napi szinten többször mérni is kellett. Folyamatosan labor vizsgálataim voltak, ahol nézték a vérnyomásra utaló jeleket. Rendszeresen részt vettem a terhes gondozáson. Ahol megvizsgált a doktor úr is.

Mesélted nekem, hogy veszélyezettet terhes voltál, és korábban is kellett befeküdnöd? Milyen vizsgálatokat végeztek? Esetleg rosszullét miatt kerültél be? Itt kaptál tüdőérlelő injekciót?

A 34. héten feküdtem be a kórházba. Igen, kaptam tüdőérlelőt. A 35. hétre született meg a kislányunk Boglárka. Előtte végig rendben volt minden a második terhességemmel. Csak labor vizsgálatok voltak. Vérvétel. Ultrahang. Ctg.

A második terhességed alatt voltak félelmeid? Kellett esetleg korábban szakemberhez (pszichológushoz) fordulnod/tok, első gyermeked elvesztése miatt? Készítetted magad egy esetleges koraszülésre?

Igen, voltak félelemeim a terhesség alatt.. végig.. Nem kellett szakemberhez, pszichológushoz járnom. Segítettek a családtagjaim és a párommal közösen oldottuk ezt meg. Sejtettem, hogy Boglárka is koraszülött lesz, de bíztam benne, hogy miden jól fog alakulni. Így is lett.


Bogi is korábban érkezett a családban, hiszen 35. hétre született. Hogyan indult meg a szülés?

A szülésem 2016. 05. 27-én indult meg (pénteki napon.) Császármetszéssel. Előző nap nem volt jó a labor eredményeim. Fehérjét tartalmazott a vizeletem. Ami a terhességi toxémiára utaló jel. A vérnyomásom ekkor még nem emelkedett. Mint az első terhességemnél.

Az, hogy Bogi a 35. hétre született, és a súlya 1990 gramm volt és 46 cm, már jó esélyeket jelentett, vagy ő is fokozott veszélynek volt kitéve?

Szerencsére nem volt veszélynek kitéve. Szülés után velem lehetett. Pár órára tették be inkubátorba.

Mesélted, hogy szerencsésnek érzed magad, mert "csak" nyolc napot voltatok bent Bogi születését követően. Miként élted meg ezt a nyolc napot?

Számomra nagyon nehéz volt a bent lét a család tagok nélkül. A párom folyamatosan bent volt nálunk, amikor csak tudott. Szinte az összes orvos és ápoló megértő volt hozzánk. Amikor vizit volt, csak akkor kellett ki mennie a páromnak a kórteremből.
Picit féltem, milyen lesz Bogival. Sokat segítettek a PIC (Perinatális Intenzív Cetrum) osztályos dolgozok és a normál csecsemős osztály dolgozói is. Mindent megmutattak nekem is páromnak is, amit tudni kellett egy újszülött és koraszülött babáról.

bogi_kora_pinkanyu_0

Hallottam már sokszor, hogy a kórházi bent lét után kezdődik az igazi munka.. azaz a fejlesztés. Beszélgettünk róla, hogy Bogit "csak" szemészetre kell hordanod, és minden más rendben van. Mennyire félted őt, a későbbiekben? Érzel olyant, hogy bármi hátránya lehet amiatt, hogy Bogi Korababa?

Nagyon féltem őt. Rendszeresen vizsgálják Bogit minimum fél éves korig. Eddig semmi baj nincs. Remélem nem is lesz. Néha legbelül érzem, hogy lesz hátránya amiatt mert korababa, de nagyon ügyes, ugyanúgy, mint aki kilenc hónapra születik. Bízom benne, hogy nem lesz vele gond a későbbiekben.

Miként tudtad feldolgozni a múltat, azt, hogy Kora-szülők vagytok?

A családtagok sok mindenben segítettek minket. Beszélgettünk az esetről. Mire kell figyelni a legközelebbi terhességemnél. Aranyos a házi orvosom is, sokat segített, mert ő is volt hasonló helyzetben. Nem kellett terápia, csak szimplán beszéltünk.. A párommal előtte is jó volt a viszony. Bogira pedig nagyon vigyázunk mindketten.

A család hogyan élte meg?

Mindenki nehezen fogadta el az első terhességemnél azt, ami történt. A másodiknál mindenki biztató szavakat mondott nekem és a páromnak. "Sikerülni fog és lesz egy gyönyörű szép kislányunk." Így is lett.

Tartjátok a kapcsolatot más kora-szülőkkel? Van segítség az inkubátorok mellett álló aggódó szülőknek? Kaptatok valamilyen segítséget?

Igen, beszélünk más kora szülőkkel. Ők is arra laknak, amerre mi. Nekik ikreik lettek.
Kaptunk segítséget, de nem sokáig volt Boglárka inkubátorba, csak két órát. Ott az Apukája látta, én akkor pihentem.
A segítséget a PIC osztályos dolgozok és a rendes csecsemős osztály dolgozó adtak, mit hogyan kell majd csinálni a babával.



A féltés jelen van a mindennapjaidon, megtiszteltél bizalmaddal, és beavattál engem ebbe. Ezúton is köszönöm. Most, hogy Bogi már négy hónapos, csitultak benned azok a belső hangok, melyek erős féltésre, aggódásra késztetnek? Fogsz szaksegítséget kérni, ha úgy érzed, nem megy egyedül ennek leküzdése?

Most már sokkal jobban állok az egészhez. Nem annyira félek, mint az elején. Bogi már négy hónapos. Nem hiszem, hogy segítséget kérek. Sokkal jobb, ha a családdal beszélem meg és a párommal.

Minden koraszülő szembesül az árnyakkal, ti ugye duplán is.. Mi a leggyakoribb gondolatod, ami miatt nem tudsz nyugodt lenni?

Leginkább attól félek, a későbbiekben lehet-e valami baja attól, hogy egy hónappal előbb jött a világra. Eddig szépen fejlődik, remélem így is marad. Azért az ember csak félti a gyermekét. "Mi lesz?" "Mi lehet a későbbi hónapok és az évek során?" Bízom benne, hogy minden rendben lesz, ahogy most is. ...de kiszámíthatatlan ez a helyzet.

Hogy érzed, ti örökké koraszülők lesztek?

Igen én érzem. A párom viszont biztos benne, hogy nem így lesz. Hiszek ebben neki, de ezt nem mindig gondolom így, mivel kontrollra járunk vissza..

Szerinted a szülő-baba kötődés erősebb egy korababa esetén?

Szerintem mindig erős. Mindegy hogy nézzük dolgokat. Ha normál időre születik egy baba akkor is erős a kapocs, hiszen minden szülő szereti a gyermekét. Koraszülött gyermekeknél talán sokkal erősebb. Féltik a szülők mindentől. Mi teljesen óvjuk Bogit, ahogy csak tudjuk.

A szoptatás okoz gondot?

Először tudtam szoptatni Bogit, bő egy hónapig, de nagyon kevés volt az anyatejem, így tápszert kapott. Négy hónaposan lassan elkezdjük majd a hozzátáplálást.

Mit tartasz a legszebb dolognak az anyaságban?

A legszebb dolog az anyaságban, hogy van egy szépséges okos kislányom az én kincsem. Ő, akit nyolc hónapon át hordtam a méhemben. Kitartóan és küzdelmesen.
A legcsodálatosabb érzés volt mikor megszületett. Imádok anya lenni, próbálok jó anya lenni és óvni őt, ahogy csak tudom.
Bízom benne, ami szeretetet adunk neki a párommal, hogy később ki fogja mutatni felénk azt , mennyire szeret minket. Remélem hálás lesz sok mindenért, amit kapott tőlünk a hónapok, évek múltán.

Mivel biztatnád a korababák szüleit?

Minden korababa szüleit csak azzal biztatnám: Mindenre van megoldás. Egy jó orvos segítőkész, szerencsére ilyen az én esetem is. Fontos a bizalom az orvos felé.
Küzdeni kell minden áron. Aki megteszi, az győz is. Másnak is fog, ha nekem és a páromnak sikerült.
Ezzel az idézettel küldenék erőt:
"Ma még mosoly, holnap könnyek,
Ma még nehéz, holnap könnyebb.
Nézz az égre, a legszebb fényre,
Láss egy álmot, s harcolj érte..."
Mindenki számára van lehetőség. Nekünk is sikerült.

Terveztek kistestvért Boginak?

Nem tervezünk Boginak kis tesót. Számunkra ő legfontosabb, most is és a jövőben is. Mindent megkap tőlünk, amit csak lehet. Leginkább pedig a család összes szeretetét.

bogi_kora_pinkanyu_cafeblog2

Köszönöm Gizellának a beszélgetést, a legjobbakat kívánom családjának.

Minden percben aggódó anyák és apák kapaszkodnak a "cérnaszálba" az inkubátorok mellett állva, erőt kívánok nekik és hitet.

Nagyon fontosnak tartom, hogy megbecsüljük az édesanyákat és gyermekeinket különös figyelemmel kísérjük.


Köszönöm, hogy elolvastad ezt a bejegyzést.

Puszi: PinkAnyu


Ha tetszett ez a bejegyzés oszd meg másokkal is.

Stresszes vagy? Kapcsolódj ki! Kvízeket, fejtörőket itt találsz: TESZTEK, KVÍZEK

Blogom friss, naprakész Facebook oldala: PINKANYU

A Facebook legpozitívabb csoportja: POZITÍVAN ÉLŐK



Képek forrása: Gizella családi albuma


 


 


 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Amikor a halálból jöttem vissza - Pink lelkem tükre

  Sokszor azon kapom magam, hogy mosolygok. Csak úgy, látszólag különösebb ok nélkül.